• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
رنجبر, احمد, شکوری, بهناز. (1397). تحلیل تطبیقی آیین کشورداری در شاهنامه و تِلِماک. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10(38), 1-30.
احمد رنجبر; بهناز شکوری. "تحلیل تطبیقی آیین کشورداری در شاهنامه و تِلِماک". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10, 38, 1397, 1-30.
رنجبر, احمد, شکوری, بهناز. (1397). 'تحلیل تطبیقی آیین کشورداری در شاهنامه و تِلِماک', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10(38), pp. 1-30.
رنجبر, احمد, شکوری, بهناز. تحلیل تطبیقی آیین کشورداری در شاهنامه و تِلِماک. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1397; 10(38): 1-30.

تحلیل تطبیقی آیین کشورداری در شاهنامه و تِلِماک

مقاله 1، دوره 10، شماره 38، تابستان 1397، صفحه 1-30  XML اصل مقاله (472.34 K)
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسندگان
احمد رنجبر1؛ بهناز شکوری2
1استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
شاهنامۀ حکیم فردوسی از آثار حماسی طراز اول در ادب فارسی است و با آثار برجستۀ ادب جهانی می‌تواند برابری کند. این کتاب حاوی اطلاعات مهمی از آغاز آفرینش تا زمان مؤلف است و می‌توان موضوعات فراوانی از آن را با آثار مشهور و برتر ادب جهانی مقایسه و بررسی کرد. یکی از آثار معروف جهان، تلماک اثر فِنلون فرانسوی است که کتابی حماسی‌تعلیمی شمرده‌ می‌شود. در شاهنامه نیز افزون بر حماسه، می‌توان تعالیم و آموزه‌های اخلاقی بسیاری را مشاهده کرد. ازاین‌رو، می‌توان موضوعات مشترکی را در تطبیق دو اثر شاهنامه و تلماک جست. یکی از موضوعات مشترک در دو بخش حماسی و تعلیمی، «آیین کشورداری» است که در هر دو اثر جلوۀ خاصی دارد. مهم‌ترین پرسش مطرح در این جستار این است که کدام‌یک از دو اثر، در بُعد اخلاقی و تعلیمی غنی‌تر است؟ بدین نتایج رسیده‌ایم که اولاً هرچند شاهنامه و تلماک در موضوع کشورداری، در هر دو زمینۀ حماسه و تعلیم سخنان مشترکی دارند، می‌توان برتری شاهنامه را در هر دو حوزه بر تلماک مشاهده کرد. ثانیاً آیین کشورداری در شاهنامه معمولاً بر اصول و مبانی دینی استوار است، درحالی‌که در تلماک دین در کشورداری مطرح نیست. ثالثاً آیین کشورداری در شاهنامه معمولاً در قالب سفارشی از شاهان پیشین برای شاهان پسین است و جنبۀ حماسی و حکم و اجبار در آن بیش از تلماک است که در قالب گفت‌وگوی دوسویه بین مانتور و تلماک با جنبۀ تعلیمی ارائه شده است.
 
کلیدواژه‌ها
شاهنامه؛ تِلِماک؛ فردوسی؛ فِنلون؛ آیین‌ کشورداری
عنوان مقاله [English]
.
نویسندگان [English]
Ahmad Ranjbar1؛ Behnaz SHakouri2
1.
2.
چکیده [English]
.
مراجع

1. قرآن کریم (1376)، ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.

2. ابن‌فارس، احمد (بی‌تا)، معجم مقاییس‌اللغة، تحقیق و تصحیح عبدالسلام محمد هارون، چ1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.

3. ارورعی، جعفر (1388)، آیین کشورداری، رهبری و سیاست و سفیری در شاهنامۀ فردوسی، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد به‌راهنمایی محمد فولادی، قم: دانشگاه قم.

4. جعفری قریه‌علی، حمید و زارعی مریم (1394)، «مقایسۀ تطبیقی رویکردهای اخلاقی قابوس‌نامه و تلماک»، هشتمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، 579ـ 599.

5. حمیدیان، سعید (1383)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: ناهید.

6. رنجبر، احمد (1363)، جاذبه‌های فکری فردوسی، تهران: امیرکبیر.

7. ریاحی، محمدامین (1375)، فردوسی: زندگی، اندیشه و شعر او، تهران: طرح نو.

8. زارعی، مریم (1391)، مقایسۀ تطبیقی رویکردهای اخلاقی قابوس‌نامه و تلماک. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد به‌راهنمایی حمید جعفری قریه‌علی، کرمان: دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان.

9. زرین‌کوب، عبدالحسین (1374)، آشنایی با نقد ادبی، تهران: انتشارات سخن.

10. زرین‌کوب، حمید (1353)، مجموعۀ سخنرانی‌های اولین و دومین هفتۀ فردوسی، مشهد: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی.

11. سپهبدی، عیسی (1329)، تاریخ ادبیات فرانسه، تهران: چاپخانۀ دانشگاه تهران.

12. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1372)، «انواع ادبی و شعر فارسی»، مجلۀ رشد آموزش ادب فارسی، سال هشتم، شمارۀ 32، 4ـ9.

13. شمیسا، سیروس (1381). انواع ادبی، تهران: فردوس.

14. صفا، ذبیح‌الله (1369)، حماسه‌سرایی در ایران، چ5، تهران: امیرکبیر.

15. فردوسی، ابوالقاسم (1393)، شاهنامه، به‌کوشش سید محمد دبیر سیاقی، تهران: قطره.

16. ـــــــ (1391)، شاهنامه، به‌کوشش جلال خالقی مطلق، چ4، تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.

17. فنلون (1390)، تلماک، ترجمۀ میرجلال‌الدین کزازی، تهران: نشر مرکز.

18. کاظمی‌پور، زهرا (1394)، «آیین کشورداری در گرشاسب‌نامۀ اسدی طوسی»، فصلنامۀ تخصصی تحلیل و نقد زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 24، 137ـ161.

19. کویر، محمود (1390)، بر بال سیمرغ؛ جستارهایی دربارۀ شاهنامه، بوخوم: کتاب آیدا.

20. ماسه، هنری (1350)، فردوسی و حماسۀ ملی، ترجمۀ مهدی روشن‌ضمیر، دانشگاه تبریز: انتشارات کمیتۀ استادان.

21. یاحقی، محمدجعفر (1388)، از پاژ تا دروازۀ رزان: جستارهایی در زندگی و اندیشۀ فردوسی، تهران: سخن.

22. ــــــ (1369)، بهین‌نامۀ باستان (خلاصۀ شاهنامۀ فردوسی)، مشهد: مؤسسۀ چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 104
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.