• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
سلیمانی, صدیقه, عالی عباس آباد, یوسف, آریان, حسین. (1397). تطبیق دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء غزالی و عنصرالمعالی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10(38), 55-84.
صدیقه سلیمانی; یوسف عالی عباس آباد; حسین آریان. "تطبیق دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء غزالی و عنصرالمعالی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10, 38, 1397, 55-84.
سلیمانی, صدیقه, عالی عباس آباد, یوسف, آریان, حسین. (1397). 'تطبیق دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء غزالی و عنصرالمعالی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 10(38), pp. 55-84.
سلیمانی, صدیقه, عالی عباس آباد, یوسف, آریان, حسین. تطبیق دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء غزالی و عنصرالمعالی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1397; 10(38): 55-84.

تطبیق دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء غزالی و عنصرالمعالی

مقاله 3، دوره 10، شماره 38، تابستان 1397، صفحه 55-84  XML اصل مقاله (335.5 K)
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسندگان
صدیقه سلیمانی1؛ یوسف عالی عباس آباد2؛ حسین آریان email 3
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور گرمسار
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور سمنان
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده
تحلیل تطبیقی دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء ابوحامد محمد غزالی توسی و عنصرالمعالی، رویکردهای خاصی را در شیوه‌ها و روش تعلیم و تربیت نشان می‌دهد. با اینکه موضوع فکر و روش خِردورزی غزالی، در ظاهر بر اساس مبانی تعلیمی و تربیتی انسان نیست، تأمل در متن نوشته‌هایش، وجود و ظهور چنین ‌پدیدۀ تربیتی‌‌تعلیمی را نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که حجم بیشتر کتاب کیمیای سعادت را همین ‌مباحث تشکیل می‌دهد. عنصرالمعالی به‌عنوان امیرزادۀ آل زیار، نیز چنین‌ رویکردی به مبانی تربیتی انسان دارد. تلاش پژوهشگر عمدتاً متمرکز بر یافته‌های دو متن کیمیای سعادت و قابوسنامه و تطبیق آن با ایده‌های مفاهیم تعلیم و تربیت از دیدگاه جامعه‌شناسی بوده است.
یافته‌های پژوهش حاضر که به روش تحلیلی‌‌توصیفی انجام یافته، نشان می‌دهد که کتاب‌هایی مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای جامعه‌شناسیِ تعلیم و تربیت و بروز آن در جامعه است. متفکر دانشمندی همانند غزالی توسی و عنصرالمعالی سعی کرده‌اند تا با استفاده از ابزار «داستان»، «تمثیل» یا «حکایت»، به مبانی شناخت نفس انسان، تربیت نفس و تربیت خِرَد و راهکارهای پیشرفت و رشد انسان در قالب نظام تعلیمی و تربیتی اشاره کنند.   
 
کلیدواژه‌ها
ابوحامد محمد غزالی توسی؛ کیمیای سعادت؛ عنصرالمعالی؛ قابوسنامه؛ تعلیم و تربیت
عنوان مقاله [English]
.
نویسندگان [English]
seddighe solimani1؛ yosef aali abbasabad2؛ Hosein Arian3
1.
2.
3.
چکیده [English]
.
اصل مقاله

.

مراجع

1. آویبوری، جان لاباک (1369)، در جستجوی خوشبختی، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، تهران: جاویدان.

2. ابن‌عربی، ابوعبدالله محمد بن علی (بی‌تا)، الفتوحات المکیه، بیروت: دار صادر.

3. ـــــــ  (1357)، اصطلاحات الصوفیه،الفتوحات المکیه، ضمیمۀ التعریفات، بیروت: دار صادر.

4. ارسطو (1364)، سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: سپهر.

5. افلاطون (1336)، چهار رساله، ترجمۀ محمود صناعی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

6. ـــــــ (1353)، جمهوری افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: ابن سینا.

7. ـــــــ (1367)، دورۀ کامل آثار افلاطون، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.

8. ـــــــ  (1374)، جمهور، ترجمۀ فؤاد روحانی، تهران: علمی و فرهنگی.

9. بهار، محمدتقی (1373)، سبک‌شناسی، تهران: امیرکبیر.

10. تیگم، پل وان (بی‌تا)، الأدب المقارن، ترجمۀ سامی مصباح الحسامی، بیروت: المکتبة العصریه.

11. خاتمی، احمد، و غلامرضا رفیعی (1390)، «اندرزهای عنصرالمعالی در قابوسنامه و مقایسۀ آن با نظرات تربیتی ژان ژاک روسو»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، شمارۀ 12، 1ـ24.

12. خراسانی، محبوبه (1387)، «اخلاق‌نویسی در ایران و جایگاه اخلاق جلالی»، نشریۀ علمی‌‌پژوهشی پژوهش‌های ادبی، ‌سال 5، شمارۀ 20، ۹ـ۲۴.

13. الخطیب، حسام (1999)، آفاق الأدب المقارن، عربیاً و عالمیاً، دمشق: دار الفکر.

14. راوندی، مرتضی (1374)، تاریخ اجتماعی ایران، تهران: نگاه.

15. رفیعی، بهروز (1381)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی، تهران: سمت.

16. زرین‌کوب، عبدالحسین (1369)، فرار از مدرسه، تهران: امیرکبیر.

17. ـــــــــ (1370)، نقش بر آب، تهران: معین.

18. ستوده، هدایت‌الله (1385)، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام از فارابی تا شریعتی، تهران: ندای آریانا.

19. شجاعی‌زند، علیرضا (1384)، «مدلی برای سنجش دینداری در ایران»، مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، سال ششم، دورۀ ۶، شمارۀ ۱، ۳۴ـ۶۶.

20. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372)، «انواع ادبی و شعر فارسی (۱)»، مجلۀ رشد آموزش ادب فارسی، سال هشتم، شمارۀ 32 و 33، ۴ـ۹.

21. شیخ، سعید (1369)، مطالعات تطبیقی در فلسفۀ اسلامی، ترجمۀ مصطفی محقق داماد، تهران: خوارزمی.

22. صفا، ذبیح‌الله (1373)، تاریخ ادبیات ایران، تهران: فردوسی.

23. عطاران، محمد (1366)، آراء مربیان بزرگ مسلمان دربارۀ تربیت کودک، تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش.

24. عنصرالمعالی، کیکاوس بن اسکندر (1366)، قابوسنامه، به‌اهتمام و تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: علمی و ‌فرهنگی.

25. غزالی، امام ابوحامد محمد (1998)، الاربعین فی اصول‌الدین، بیروت: دار صادر.

26. ـــــــ (1378)، کیمیای سعادت، به‌کوشش حسین خدیو جم، تهران: علمی‌ و فرهنگی.

27. فروغی، محمدعلی (1355)، سیر حکمت در اروپا، تهران: ابن سینا.

28. کسایی، نورالله (1363)، مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن، تهران: چاپخانۀ سپهر.

29. گاتری، دبیلو. کی. سی (1377)، تاریخ فلسفۀ یونان، ترجمۀ مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.

30. گلستانی، هاشم (1350)، فلسفۀ اسلامی (از آغاز تا دوران حاضر)، اصفهان: مشعل.

31. گویارد، ماریوس فرانسوا (1374)، ادبیات تطبیقی، ترجمۀ علی‌اکبر خان‌محمدی، تهران: پاژنگ.

32. نسفی، عزیزالدین (1362)، الانسان‌ الکامل، تهران: طهوری.

33. همایی، جلال‌الدین (1342)، غزالی‌نامه، تهران: کتابفروشی فروغی.

34. یگر، ورنر (1376)، پایدیا، ج2 و ج3، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.

35. یلمه‌ها، احمدرضا، و مسلم رجبی (1393)، «تأثیرپذیری گلستان سعدی از آموزه‌های تعلیمی قابوسنامه»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال ششم، شمارۀ ۲۱، 1ـ28.

36. یوسفی، غلامحسین (1371)، تصحیح و تعلیقات قابوسنامه، تهران: علمی.

37. Anshel, Mark H and Mitchell Smith (2013), "The Role of Religious Leaders in Promoting Healthy Habits in Religious Institutions", Journal of Religion and Health, Vol. 52, No. 1.

38. Nielsen, Donald A. (2004), "Transformation of Society and the Sacred in Durkheim,s Riligious Sociology", in: Richard K. Fenn (Editor), The Blackweii Companion to Sociology of Religion, Blackwell publications.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 203
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.