• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
شماره شماره 36
شماره شماره 35
شماره شماره 34
شماره شماره 33
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
وفایی, عباسعلی, حسینی میر محمدی, سید مهدی. (1396). تأثیر به‌کارگیری حوزۀ معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9(36), 1-20.
عباسعلی وفایی; سید مهدی حسینی میر محمدی. "تأثیر به‌کارگیری حوزۀ معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9, 36, 1396, 1-20.
وفایی, عباسعلی, حسینی میر محمدی, سید مهدی. (1396). 'تأثیر به‌کارگیری حوزۀ معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9(36), pp. 1-20.
وفایی, عباسعلی, حسینی میر محمدی, سید مهدی. تأثیر به‌کارگیری حوزۀ معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1396; 9(36): 1-20.

تأثیر به‌کارگیری حوزۀ معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی

مقاله 1، دوره 9، شماره 36، زمستان 1396، صفحه 1-20  XML اصل مقاله (307.54 K)
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسندگان
عباسعلی وفایی1؛ سید مهدی حسینی میر محمدی2
1استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه ‌طباطبایی
چکیده
استفاده از نظریه‌های مختلف زبان‌شناسی برای تحلیل کیفیت متون ادبی، در دهه‌های اخیر از مقبولیت فراوانی برخوردار بوده؛ به‌ویژه که با به‌کارگیری این امر، افق‌های نگرش تازه‌ای در نقد متون ادبی به وجود آمده است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زبان‌شناسی، مبحث «معنی‌شناسی» است که خود شامل مصادیق مختلفی است. از جمله موضوعات مهم معنی‌شناسی، مسئلۀ حوزۀ معنایی و واژگانی است که زبان‌شناسان مختلف، دربارۀ این دو حوزه در آثار خود صحبت کرده‌اند. این نظریه را حتی در تصحیح متون فارسی می‌توان به کار گرفت. این مقاله با به‌کارگیری تکرار، با هم‌آیی‌ معنایی، تضاد معنایی و جز این‌ها به بررسی دو اثر تعلیمی تصحیح‌شده (قابوسنامه و بوستان سعدی) از سوی مرحوم یوسفی می‌پردازد. باتوجه به مجال مقاله می‌کوشد تا با این عناصر، متن تصحیح‌شده را واکاود و انتخاب اصح و ادق را از غیر اصح باز نماید. باهم‌آیی‌ واژگانی و معنایی در این دو اثر تعلیمی بررسی شد و دلیل انتخاب نسخه‌بدل به متن یا متن به نسخه‌بدل‌ها باز نموده شد.
کلیدواژه‌ها
معنی‌شناسی؛ حوزۀ واژگانی؛ تصحیح متن؛ ادب تعلیمی؛ حوزۀ مفهومی
عنوان مقاله [English]
.
نویسندگان [English]
abbas ali vafaie1؛ seyed mahdi hoseini mir mohammadi2
1.
2.
چکیده [English]
.
مراجع

1. انوری ابیوردی، اوحدالدین محمد (1376)، دیوان، تصحیح سعید نفیسی، چ۳، تهران: امیرکبیر.

2. دبیرمقدم، محمد، و سیما ملکی (۱۳۹۵)، «تحلیل صوری و معنایی فرایند تکرار کامل در زبان فارسی»، مجله زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان، شمارۀ 14، 1ـ23.

3. دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه، چ۲، تهران: دانشگاه تهران.

4. رضویان، حسین، و معصومه خانزاده (13۹۳)، «چندمعنایی حرف اضافۀ به در زبان فارسی با رویکرد معنی‌شناسی شناختی»، فصلنامۀ مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، دورۀ ۲، شمارۀ ۷، ۵۷ـ۷۹.

5. روحی بابکی، زهرا (1394)، «بررسی باهم‌آیی‌ پیشین فعل و همکرد کردن در فعل مرکب اسمی»، مجلۀ زبانشناسی و گویش‌های خراسان دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ پیاپی 51، 31ـ۵۹.

6. ره‌پالمر، فرانک (1385). درآمدی به معنی‌شناسی، ترجمۀ کوروش صفوی، تهران: مرکز.

7. سعدی شیرازی، مصلح‌الدین (1381)، بوستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، چ۳، تهران: خوارزمی.

8. سیدزاده، رسول (1385)، نظریۀ تحلیل متن، اصفهان: فردا.

9. صفوی، کوروش (1392)، معنی‌شناسی کاربردی، تهران: همشهری.

10. ظاهری اسکویی، مرجان، زهرا پروینی‌راد، و پیمان قبادی (1395)، «بررسی روابط معنایی در اسامی مرکب برون‌مرکز زبان فارسی»، فصلنامه زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دورۀ ۸، شمارۀ ۲۶ـ۲۷، ۲۶۱ـ۲۷۸.

11. عظیمی‌فرد، فاطمه (1392)، فرهنگ توصیفی نشانه‌شناسی، تهران: علمی.

12. کریمی دوسان، غلامحسین، و رؤیا آزادفر (1391)، فرهنگ معنی‌شناسی، تهران: باور عدالت.

13. قابوس بن وشمگیر زیاری، کیکاوس بن اسکندر (1345). قابوسنامه، تصحیح غلامحسین یوسفی، بنگاه ترجمه و نشر.

14. مختار، احمد (1385)، معنی‌شناسی، ترجمۀ حسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی.

15. هجویری، علی بن عثمان (1383)، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، تهران: سروش.

16. هلید‌ی، م، و رقیه حسن (1393)، زبان، بافت و متن، ترجمۀ مجتبی منشی‌زاده و طاهره ایشانی، تهران: علمی.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 103
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.