کوشش, رحیم, مدرسی, فاطمه, نوری, زهرا. (1396). بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریانهای شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9(34), 57-78.
رحیم کوشش; فاطمه مدرسی; زهرا نوری. "بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریانهای شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9, 34, 1396, 57-78.
کوشش, رحیم, مدرسی, فاطمه, نوری, زهرا. (1396). 'بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریانهای شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 9(34), pp. 57-78.
کوشش, رحیم, مدرسی, فاطمه, نوری, زهرا. بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریانهای شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1396; 9(34): 57-78.
بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریانهای شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی
ادب تعلیمی، از آغاز شعر فارسی تاکنون به صورت نوع ادبی مجزا یا درآمیخته با انواع دیگر ادبی کاربرد داشته و در هر دورة ادبی متناسب با تغییرات سبکی آن دوره، دگرگونیهای آرامی را پذیرفته است. این گونة ادبی با انقلاب مشروطه و تغییر در مبانی نظری شعر، چندین دگرگونی اساسی یافت؛ مهمترین دگرگونی آن همسوشدن با تحولات سیاسی و اجتماعی کشور بود؛ درنتیجه تعالیمی مانند سفارش مخاطب به وطندوستی و مبارزه با استبداد و استعمار افزایش یافت. در این پژوهش چهار جریان اصلی شعر معاصر (شعر مشروطه، سنتگرایان معاصر، شعر نو، شعر مقاومت) ازنظر این دگرگونی سبکی بررسی میشود. نتیجة بررسی بیانگر این نکته است که دگرگونیهای اجتماعی در همة جریانها بر ادب تعلیمی تأثیر گذاشته و آن را به سمت شعر پایداری و اعتراضی هدایت کرده است. این تأثیر در جریانهای مشروطه و شعر نو و جریان مقاومت کاملاً آشکار است؛ اما در جریان سنتگرایان نمودی ندارد؛ گفتنی است در همة جریانها نگرش شاعران در بیان آموزههای اخلاقی هماهنگ با مسائل جامعه تغییر یافته است.
A study on the Evolution of Didactic literature in contemporary poetry in Line with Social Evolution
نویسندگان [English]
Rahim Kooshesh1؛ Fateme Modarresi2؛ Zahra Noori3
1Associate Professor of Persian Language and Literature in University of Urmia.
2Full Professor of Persian Language and Literature in University of Urmia.
3Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature in University of Urmia.
چکیده [English]
Didactic Literature has been a popular literary form since the beginning until now and has also entered a variety of literary genres and in every literary period, according to the Evolution style of that period, has a slow transformation. With the Constitution Revolution and the Evolution of the theoretical foundations of poetry, Didactic literary has experienced a basic Evolution. The most striking development was that it effects of social-political evolution and Didactic literature of social morality were promoted, according to social-political evolution, Fight against colonialism and autarchy was prominent in the Didactic literature. in This article, four main Currents of contemporary poetry: The Constitutional Poetry, the contemporary Traditionalists Current, the New Poetry Current, and Resistance Current have been studied in style of this evolution. The results show social-political evolution in all currents has influenced didactic literature and have led it to protest and to the Resistance literature. In Constitutional Current, the New Poetry Current, and Resistance Current, the frequency of social Didactic is more, but in the contemporary Traditionalist Current, is less. In all currents, the poet's view of the moral standards Has changed in accordance with social changes.
29ـ یلمهها، احمدرضا.(1395). بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران. فصلنامه پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، سال 8، شماره 29. ص ص 90-61.
30- یوشیج، نیما (1389). مجموعه اشعار، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.
31- ------- (1385). دربارة هنر شعر و شاعری، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.