• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
ساکی, محمدرضا. (1390). جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 3(10), 153-174.
محمدرضا ساکی. "جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 3, 10, 1390, 153-174.
ساکی, محمدرضا. (1390). 'جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 3(10), pp. 153-174.
ساکی, محمدرضا. جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1390; 3(10): 153-174.

جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی

مقاله 14، دوره 3، شماره 10، تابستان 1390، صفحه 153-174  XML اصل مقاله (186.39 K)
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسنده
محمدرضا ساکی
 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
چکیده
مولانا جلال­الدین محمّد مولوی از عارفان و بزرگان این مرز و بوم است. وی کتاب گران سنگ مثنوی را برای آموزش و تعلیم مریدان و دیگر خوانندگان خویش به نظم درآورده است، لیکن در این کتاب، به ظاهر با زننده­ترین هزل­ها و کلمات سست روبرو می­شویم و همین، سبب شده بسیاری از محققان وی را سرزنش کنند و مدعی شوند که مولوی مجاز به آوردن چنین هزل­ها و کلماتی نبوده است.
در این جستار تلاش می­کنیم ابتدا طنز و هزل را از دیدگاه برخی صاحب­نظران تعریف کنیم و سپس این نکته را باز کنیم که مولانا جلال­الدین بلخی منحصراً در جهت تعلیم و آموزش نکته­های عالی اخلاقی و عرفانی سود جسته است.
کلیدواژه‌ها
مولوی؛ هزل؛ تعلیم؛ مثنوی؛ طنز
عنوان مقاله [English]
The aspects of teaching in humorous writing of Molavi's Mathnavi
نویسندگان [English]
mohammadreza Saki
* Assistant Professor of the Persian language and literature, Islamic Azad University, Broujerd Branch.
چکیده [English]
Molana Jalaledin Mohammad Molavi is one of the mystics and great men of this land. He has composed the precious book of Mathnavi for teaching and education of his followers. In this books sometimes we come across with the worst type of humorous writing. This way of writing caused many researchers reproach him for these expressions and claim that Molavi not to be  allowed to use such a humorous writings. In this research paper, first we try to define humorous writing and irony from different researchers' perspectives and then stress that Molana only use them in teaching and education of ethical and mystical points.
کلیدواژه‌ها [English]
Molavi, humorous writing, teaching, Mathnavi, irony
مراجع

 

1- قرآن مجید

2- ابن مسکویه. (1961). تهذیب­الاخلاق، ج 5، بیروت.

3- پزشک­زاد، ایرج. (1353). طنز پلی استوار به سوی مردم، روزنامه اطلاعات.

4- تبریزی، شمس الدین. (1385). مقالات شمس، تهران: مرکز.

5- جاحظ. (1950). الحیوان، تحقیق و شرح عبدالسّلام محمد هارون، مصر.

6- جوادی، حسن. (1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی، تهران: کاروان.

7- حلبی، علی­اصغر. (1377). تاریخ طنز و شوخ­طبعی در ایران و جهان اسلامی،  تهران: بهبهانی.

8- زرین­کوب، عبدالحسین. (1367). بحر در کوزه، تهران: علمی.

9- حسینی، سیدرضا. (1371). مکتب­های ادبی، تهران: نگاه.

10- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1376). تازیانه­های سلوک، تهران: آگه.

12_______________. (1379). طنز حافظ، سالنامه گل آقا.

13- کردعلی، محمد. (بی­تا). امرالبیان، ج 2.

14- مجابی، جواد. (1353). قلمرو طنز، تهران: آیندگان ادبی.

15- مولوی، جلال­الدین محمّد. (1364). مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، تهران: امیرکبیر.

16- معین، محمّد، (1380). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 119
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.