دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت
چکیده
توجه به لزوم اخلاق و عوامل تربیت از دیرباز مورد عنایت فرزانگان بوده و شعرای ما نیز از ابتدا به این مسأله دقت نظر داشتهاند. از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی گرفته تا کسایی و ناصرخسرو، سنایی، نظامی و دیگران و در این میان سعدی به این مسأله توجهی ویژه مبذول داشته است و دو اثر مهم سعدی: بوستان و گلستان به خوبی این واقعیت را نشان میدهد تا حدی که این دو را نامه اخلاقی نام نهادهاند.با توجه به اینکه دو اصل تشویق و تنبیه،از بُن لایهها و اساس هر تعلیم و تربیتند، در این مقاله به بررسی این دو و ویژگی آنها در آثار سعدی پرداخته شده است.
The analysis of pedagogic and educational figures of encouragement and punishment in Sa’adi’s works
نویسندگان [English]
Mahdi Momtahen
* Associate professor of the Arabic language and literature, Islamic Azad University, Jiroft branch.
چکیده [English]
Considering the importance of ethics and training agents has been the case of attention of scholars for a long time. At the beginning, our poets have carefully considered this issue, too. From Rudaki as the father of Persian poetry to Kasaee and Nasir Khosrow , Sanaee, Nezami and others. Meanwhile Sa’adi has paid special attention to this issue. Sa’adi’s two important works namely Golestan and Busetan, show this reality well to the extent that these two are named the ethical letters. Given that the two principles of rewarding and punishing are the foundation and the bedrock of every kind of pedagogy, therefore, in this article, these two, their functions, features and characteristics have been examined in the works of Saadi.
10- -------------- .(1378 ). کلیات سعدی: با مقابله و تصحیح از روی نسخه چاپی فروغی. تهران: امیرمستعان.
11- سنایی، مجدود بن آدم .(1387 ). حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه. تهران: نگاه.
12- شهیدی، جعفر .( 1376 ). نهج البلاغه. تهران: علمی و فرهنگی.
13- غزالی، محمد بن محمد .(1361 ). کیمیای سعادت. تهران: علمی و فرهنگی.
14- مصباح، علی.(1375). روانشناسی رشد با نگرش اسلامی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
15- مطهری، مرتضی .(1367). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
16- مولوی، جلال الدین .( 1385). فیه مافیه. بر اساس نسخة استاد بدیعالزمان فروزانفر/ به کوشش زینب یزدانی. تهران: فردوس.
17- وشمگیر، عنصرالمعالی،کیکاوس بن اسکندر .(1389 ). قابوسنامه. گردآوری. رحمت الله رضایی. تهران: خلاق.
18- هیلگارد، ارنست روپیکوت.(1367 ). نظریههای یادگیری.ترجمه محمد تقی براهنی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
19- یلمهها، احمدرضا .( 1390). «بررسی تطبیقی اشعار فردوسی و حافظ». فصلنامة پژوهشنامة ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. سال سوم. شمارة یازدهم، صص: 175- 153.
18- Hilgard, Ernest, Ropick out, 1988, learning theories,translated by Ahmad Taqi Baraheni,University publication center
19-Yalameha,Ahmad Reza,2011,Ferdosi and Hafiz poems adaption ,instruct literature chapter of Islamic Azad university unite of Dehaqan ,third year ,no 11.pages 153-175.