• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
شیبانی اقدم, اشرف. (1393). بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7(28), 165-188.
اشرف شیبانی اقدم. "بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7, 28, 1393, 165-188.
شیبانی اقدم, اشرف. (1393). 'بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7(28), pp. 165-188.
شیبانی اقدم, اشرف. بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1393; 7(28): 165-188.

بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی

مقاله 7، دوره 7، شماره 28، زمستان 1394، صفحه 165-188  XML اصل مقاله (326.86 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
اشرف شیبانی اقدم email
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
نثر فنی کلیله و دمنه و مقامات حمیدی با در بر داشتن دلالت‌های ضمنی و غیر صریح، سبک متفاوتی از وجه تعلیم را نشان می‌دهد. رمزگشایی معانی ضمنی در این آثار آشکار می‌سازد برخلاف فرضیه محققان مبنی بر بسیار بودن لغات نسبت به معانی در متون نثر قرن ششم هجری، به دلیل نزدیک ‌شدن این آثار به شعر دلالت‌های ثانوی بیشتری مطرح می‌شود؛ چنان که با آشنایی‌زدایی و تحول در مسیر درک، راه دریافت معنی را گسترده‌تر و اثر تعلیمی آن را مؤثرتر می‌سازد و مخاطب با حرکت ذهنی از حوزه‌ای اشاری به حوزه دیگر مفاهیم تازه‌ای را دریافت می‌کند. در این مقاله، سعی بر آن است که با مطالعه‌ چهارچوب بافتاری این متون و اثر تعلیمی آن‌ها با بررسی افعال، رهیافت‌های نویسندگان در امر تعلیم تبیین گردد. برای این کار افعال در ساخت‌های پایه، مرکب و عبارت فعلی داده‌برداری شده، سپس به دلیل تأثیر مستقیم بافت بر ساخت افعال و ایجاد معانی به فعل‌ها در بافت گزاره‌های مختلف توجه شده ‌است و با تطبیق معانی ضمنی و صریح دو اثر، کارکرد آن‌ها تحلیل شده است.
کلیدواژه‌ها
معنی صریح؛ معنی ضمنی؛ فعل؛ کارکرد تعلیمی؛ کلیله و دمنه؛ مقامات حمیدی
عنوان مقاله [English]
The study of connotation and denotation meanings of verbs in Kelile va Dimne and Maghamat-e Hamidi
نویسندگان [English]
Ashraf Shibani aghdam
چکیده [English]
  The technical prose of the Kelile ve Dimne and Maghamat-e Hamidi that comprised of implicit and explicit implications indicated a different style of education. Decrypting the connotations of these works revealed that contrary to the researchers' hypothesis that argued about the high number of words comparing to meanings in the sixth century prose texts, more meanings developed because of approaching of these works to poetry and increment of secondary implications of word. By mental movement from a reference to another area, the reader gets new concepts. By educating and implicitly using of mental concepts in the narrative structure, the author of Kelile ve Dimne put more sustainable impact on the reader’s thoughts. Since the analysis of educational works revealed significant functionality due to the implicit and explicit implications, in this research we tried to study the contextual framework of these texts and investigate the statements and verbs to explain the author’s approach in terms of education. This article is derived from a research project that investigated the verb stylistic in six century prose texts and verbs had been assessed in basic and compound forms and also prepositions and then had been considered in the form of propositions because of the direct effect of context on the construction of verbs and creating meanings. Their functionality had also been analyzed with implementation of implicit and explicit meanings in these two works.
کلیدواژه‌ها [English]
Denotation, connotation, verb, didactic function, Kelile va Dimne, Maghamat-e Hamidi
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 546
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.