طغیانی, اسحاق, هاشمی, سید مرتضی, مختاری, خدایار. (1393). نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 6(22), 33-69.
اسحاق طغیانی; سید مرتضی هاشمی; خدایار مختاری. "نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 6, 22, 1393, 33-69.
طغیانی, اسحاق, هاشمی, سید مرتضی, مختاری, خدایار. (1393). 'نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 6(22), pp. 33-69.
طغیانی, اسحاق, هاشمی, سید مرتضی, مختاری, خدایار. نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1393; 6(22): 33-69.
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی را بر اساس زبان نشانه بر پایة نظریات «بارت»، «لوی استروس»، «کالر»، «دوسوسور» و «اکو» تحلیل کنند و تعالیم انسانی و جهانی را از این داستان استخراج و تبیین نمایند. نتایج این مطالعه نشان می دهد داستان در تربیت عاطفی و اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داراست و انواع دیگر آن در حد تعادل است و با علم نشانه شناسی نیز از نظر ابیاتِ نشانه دار و بی نشانه سازگار است.
The education of people in Shahnameh as a valid document gets a valuable place in the history of fictions among Iranians longstanding culture. The most important thing in Shahnameh is the fact that the didactic issues have been stressed in its stories both directly and indirectly especially in the story Zal and Roodabeh. In this paper the authors try to give examples of signs of education in the fields of emotion, wisdom, society, ethics and religion. After that, based on views of sign language of Barthes –Claude Lévi-Strauss, de Saussure and Echo they have been analyzed. Therefore global human teachings could be extracted from these stores. The present research paper with the help of table and figure method shows that a story has a higher frequency in the emotional education and the least frequency in social education. In other stories there is a balance of 1407 couplets. Surprisingly, the science of semiotics from perspective of marked and unmarked couplets are the same.
کلیدواژهها [English]
Ferdousi, education, Shahnameg, Zal and Roodabeh, Signs, myth
مراجع
1- الماسی، علی محمد. (1384). تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران، تهران: امیرکبیر.