• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1388)
طغیانی, اسحاق, علیزاده, علی. (1394). دیدگاه‌های اخلاقی و تربیتی در شعر وحشی بافقی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7(25), 1-36.
اسحاق طغیانی; علی علیزاده. "دیدگاه‌های اخلاقی و تربیتی در شعر وحشی بافقی". پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7, 25, 1394, 1-36.
طغیانی, اسحاق, علیزاده, علی. (1394). 'دیدگاه‌های اخلاقی و تربیتی در شعر وحشی بافقی', پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 7(25), pp. 1-36.
طغیانی, اسحاق, علیزاده, علی. دیدگاه‌های اخلاقی و تربیتی در شعر وحشی بافقی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 1394; 7(25): 1-36.

دیدگاه‌های اخلاقی و تربیتی در شعر وحشی بافقی

مقاله 1، دوره 7، شماره 25، بهار 1394، صفحه 1-36  XML اصل مقاله (461 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
اسحاق طغیانی1؛ علی علیزاده2
1استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده
تعلیم و تربیت یکی از برجسته ترین درونمایه ها و اغراض شعر فارسی است. این نوع ادبی، بیش از دیگر انواع، ذهن و زبان شاعران و سخنوران ادب فارسی را به خود مشغول کرده است. وحشی بافقی علیرغم اینکه شاعری وقوع پرداز بوده و عنصر غالب اشعار او عشق است ولی بخش عمده ای از ابیات و اشعار خود را چه در خلد برین که اثری تعلیمی ـ اخلاقی است و چه در دیگر منظومه ها و قالبهای شعری اش به موضوع تعلیم و تربیت اختصاص داده است. او مدتی به مکتب داری اشتغال داشته و پاره‌‌ای از موازین و شیوه های تعلیم و تربیت که در نظر مربیان امروزی این فن نیز پذیرفته شده است در اشعارش انعکاس یافته است. مهمتر از آن، تبیین مفاهیم و فضایل دینی و اخلاقی چون قناعت، جود و بخشش، عدل و انصاف و تحسین آنها و تشریح رذایل اخلاقی چون تظاهر، کبر، حرص و حسد و تحذیر از آنها، از جمله موضوعاتی است که جنبه تعلیمی و اخلاقی شعر او را برجسته کرده است. در میان مفاهیم اخلاقی و ارزشی، مباحثی نه چندان دلپسند چون تن دادن به حقارت و ذلت نیز در شعر او به چشم می خورد که شاید این امر بیشتر ناشی از پیروی او از سنن ادبی رایج در شعر فارسی باشد. این مقاله بر آن است که دیدگاه های اخلاقی و تربیتی وحشی را با استناد به اشعار وی بررسی و ارزیابی کند و بسامد آنها را به شکل جدول و نمودار بر اساس روش تحلیل آماری نشان دهد.
کلیدواژه‌ها
دیوان وحشی؛ شعر فارسی؛ تعلیم و تربیت؛ فضایل و رذایل اخلاقی
عنوان مقاله [English]
Educational and Moral Teachings in the schoolmaster of Kashan (Vahshi Bafghi)
نویسندگان [English]
. .1؛ . .2
1.
2.
چکیده [English]
Education is one of the most outstanding themes and intentions of Persian poetry. This literary genre , more than any literary genres has involved the mind and language of poets and rhetoricians of Persian literature. Vahshi Bafghi (who was a schoolmaster) has allocated a large portion of his poems, whether in Khold Barin which is an educative-moral work, or in other poems and poetic forms to this issue. Emphasizing on some parts of principles and methods of education that are accepted by teachers of today and more importantly, explaining meanings, concepts, virtues and religious and moral teachings such as praying, contentment, patience, and etc… and praising them, as well as explicating moral vices such as pretension, pride, greed, envy, and prevision form them are among the issues which have been significantly reflected in Bafghi’s poetry. Besides, valuable and moral concepts, themes such as despair, hopelessness, radical belief in fortunes, acceptance of inferiority and humiliation can be observed in his poetry. The present study is to investigate and analyze the issue of education from different perspectives in the poetry of Vahshi with reference to his poems.  
کلیدواژه‌ها [English]
Vahshi Divan, Persian poetry, Education, Moral virtues and vices
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,090
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,804
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.